Consumenten vertrouwen keurmerken en zien deze graag op producten

Meer dan 80% van de consumenten wil dat bedrijven welke grondstoffen uit duurzaam beheerde bossen inzetten dit ook vermelden op hun producten. Zo blijkt uit de ‘PEFC Global Consumer Survey’.

Uit het onderzoek blijkt dat keurmerken als PEFC, het meest betrouwbare middel zijn om de consument vertrouwen te geven dat het product gemaakt is van hout uit duurzame bron.

Wereldwijd zijn consumenten van mening dat het belangrijk is om ethische keuzes te maken. 60% van alle ondervraagden zijn het erover eens dat hun keuze voor een product met keurmerk tijdens het boodschappen doen, een positief verschil maakt voor de bossen op de aarde. Slechts een kleine minderheid, 10%, heeft het gevoel dat hun keuze voor een duurzaam geproduceerd product geen een verschil maakt.

1st_PEFC_Global_Consumer_Survey
Bovendien antwoorde bijna 30% van de consumenten dat zij actief kijken naar keurmerken voor bossen.

“Als toonaangevende boscertificering organisatie, worden wij aangemoedigd dat consumenten de voordelen van certificering van bossen erkent. Het PEFC-keurmerk maakt het mogelijk verantwoord te consumeren en worden bedrijven welke het keurmerk dragen beloont,” aldus Ben Gunneberg, secretaris-generaal van PEFC International.

Het onderzoek toont aan dat meer dan de helft van alle consumenten (54%) keurmerken als het meest geruststellende bewijs beschouwt dat er rekening is gehouden is met het milieu. Andere bewijsmiddelen zijn land van herkomst (30%), merk (24%) en aanbeveling van familie/vrienden en via de media (respectievelijk 17% en 16%).

Een overgrote meerderheid van de consumenten – meer dan 80% – willen dat bedrijven keurmerken op producten gebruiken, om zo hun duurzame inkoop te communiceren. Slechts 4% vindt het niet nodig dat bedrijven keurmerken op producten toont.

“Met keurmerken als de meest betrouwbare bron van informatie over de vraag of een product milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord is voor de consument, toont het PEFC-keurmerk aan consumenten dat een bedrijf aan hun verwachting voldoet”, benadrukt de heer Gunneberg. “Kortom, het PEFC-keurmerk voegt echte waarde toe aan het merk van een bedrijf.”

Consumenten vertrouwen certificeringskeurmerken

Uit het onderzoek blijkt dat PEFC het meest vertrouwde wereldwijde boscertificeringskeurmerk is. Internationaal weet 40% van de consumenten wat een wereldwijd boscertificeringskeurmerk is; het PEFC-keurmerk heeft een herkenning van 21%.

Het eerste ‘PEFC Global Consumer Survey’ werd uitgevoerd door GfK gevestigd in Duitsland, in opdracht van PEFC International. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 13.000 consumenten in 13 landen, 1.000 mannen en vrouwen in de leeftijd 16+ per land in Australië, Oostenrijk, Brazilië, China , Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Meer informatie