Succesvolle Empack voor PEFC

Drie dagen lang was de Jaarbeurs het centrum van verpakkend Nederland. Natuurlijk reden voor PEFC om aanwezig te zijn met een stand en een conferentie te organiseren op het verpakkingsevent Empack en zo het PEFC keurmerk en de gecertificeerde bedrijven in de handelsketen te promoten.

Een van de hoofdthema’s van de 2018-editie van de Empack was Materialen. De promotie van het gebruiken van de meest natuurlijke, hernieuwbare en recyclebare grondstof hout en papier/karton gemaakt van hout mocht dan ook niet ontbreken op het verpakkingsevent. PEFC was dan ook aanwezig op de beursvloer met vele voorbeelden van gecertificeerde verpakkingen gemaakt door PEFC-gecertificeerde verpakkingsmakers om zo het gebruik van duurzame materialen te promoten.

Naast dat verpakkingen belangrijke functies heeft bij logistiek, bescherming en de presentatie en verkoop in het schap vind de consument het steeds belangrijker dat merken maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het vertrouwen in een merk neemt dan toe. Om dat vertrouwen te creëren is zeer eenvoudig:

zet PEFC-gecertificeerd materiaal in vanaf het moment dat je begint met het ontwerp tot en met de productie bij een PEFC-gecertificeerd bedrijf. De voorbeelden op de PEFC stand waren inspirerend voor de bezoekers en uit de vragen bleek dat het verduurzamen van de keten een belangrijk onderwerp blijft in verpakkend Nederland.

Conferentie

Tijdens verpakkingsevent in de Jaarbeurs te Utrecht organiseerde Easyfairs en PEFC een conferentie met de titel ‘Green washing of Green business?’. Onder leiding van dagvoorzitter Siem Haffmans van Partner for Innovations vertelden verschillende sprekers over de duurzame waardes en visies van hun organisatie qua impact op milieu, mens en economie. Zo ook welke innovatieve stappen gedaan worden vanaf ontwerp tot en met het gebruik van PEFC-gecertificeerde, hernieuwbare en recyclebare grondstof papier en karton voor een verpakking. Eén ding is duidelijk. Er ligt duidelijk een rol bij de retail om het aanbod van duurzame producten in het schap en bij de bezorging van producten te verhogen en daarmee het vertrouwen in merken bij de consument.

De presentaties zijn hieronder te downloaden: